Afgelopen week maakten de kleuters kennis met Tomaat en
Wortel, onze groenten uit de betoverende groentetuin die we ontdekten achter
‘Het gat in de haag’.
Deze groenten beleven in de loop van het schooljaar heel
wat avonturen en helpen de kleuters zo bij het inoefenen van hun sociale
vaardigheden. We werken deze week voornamelijk rond het lichaam en het positief
zelfbeeld van de kleuters. Zo gaan ze positief stilstaan bij hun lichaam: we
hebben allemaal een neus, twee ogen,…. Maar toch zijn er ook verschillen en zijn
we allemaal uniek en bijzonder.
We begonnen de week met het verhaal van Wortel en Tomaat die elkaar leren kennen op de eerste schooldag. |
Nadien stonden we stil bij de verschillen tussen klei en plasticine met de nadruk op de begrippen hard en zacht. |
De kleuters mochten in de zandbak spelen om het zachte zand te ervaren. |
Andere kleuters begonnen aan hun boetseerwerk: de tomaat. |
Ook de plasticine werd aangeboden om het verschil te voelen bij het kneden van de klei en dan de plasticine. |
We voerde bewegingsopdrachten uit waarbij we afwisselend andere lichaamsdelen moesten bewegen. |
Nadien werd de begeleide activiteit eerst in de kring uitgelegd en gedemonstreerd door de kleuters zelf: een jongetje zijn lichaamsdelen aan elkaar puzzelen. |
Daarna mochten de kleuters dit alleen proberen. Wat deden ze dat allemaal al heel flink! |
Waarnemingsspel: een bak vol voorwerpen die hard of zacht waren. |
Sorteren: in de rode cirkel de zachte voorwerpen en in de blauwe cirkel de harde voorwerpen. |
Daarna mochten ze verder experimenteren met de voorwerpen tijdens het hoeken spel. |
De kleuters doen opdrachten per twee. |
De tomaat uit klei wordt rood geverfd met zacht sponsje. |
Sorteren van zachte en harde voorwerpen blijven ze tot op het einde van de week graag doen. |
Vrijdag heb ik al de kleuters gemeten tegen de muur om te zien wie de grootste, wie de kleinste en wie even groot is. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten